Metoder och processer

Den allra viktigaste framgångsfaktorn för att lösa ett affärsproblem handlar om att rekrytera rätt team för uppgiften. Men rätt metoder kan också vara en bra hjälp på vägen.

Här är några av favoriterna jag samlat på mig genom åren.

sprint-book.jpg

Google Design Sprint

När det handlar om tjänstedesign eller “service design” är Google Design Sprint en av de senaste årens allra mest inflytelserika metod. Designsprinten samlar en mängd olika moment i en veckolång arbetsprocess som syftar till att ge bättre förståelse om vad som är rätt väg framåt i en komplex utmaning.

Metoden går att använda för många olika typer av utmaningar och frågeställningar. Kanske är det en av anledningarna till att den blivit så populär? Eller så är det helt enkelt för att den lyckas – gång på gång på gång.

doblin-design-ten-types-book.jpg

10 Types of Innovation

Detta ramverk från den legendariska innovationsbyrån Doblin (numera en del av Deloitte) ger ett bra helhetsperspektiv över vad innovation verkligen innebär. Och att det handlar om så mycket mer än bara produktutveckling.

10 Types of Innovation kan användas för att internt bedöma bra ett företag är på att innovera inom olika områden.

Ramverket kan också användas för att bedöma marknadsläge och konkurrenter och kan i slutänden leda till oväntade insikter om vilka möjligheter som finns att ta en helt ny och revolutionerande position.

“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”

— Henry Ford

find-your-why.jpg

Google Brand Sprint / Golden Circle

Framför allt när du står inför att etablera ett nytt varumärke kan varumärkessprinten från Google vara ett sätt att kunna sätta fingret på vilken position och tonalitet som skulle vara lämpligt för det nya varumärket. Men Google Brand Sprint kan också vara lämplig för etablerade företag som känner att de behöver en nystart i sitt varumärkes- och kommunikationsarbete.

På bara tre timmar flyger teamet igenom sex olika moment, med utgångspunkt i en 20-årsplan för varumärket. Ett nyckelmoment är att fastställa varumärkets “Why” – enligt metoden “Golden Circle” som introducerades 2009 av Simon Sinek. Andra viktiga delar är att definiera varumärkets tre viktigaste målgrupper och värderingar.

Erbjudande! Testa en brand sprint med mig – du bestämmer priset. Om ni inte är nöjda betalar ni inte alls. Läs mer »

10-k.jpg

Omvärldsanalys med 10K

När det finns behov av en snabb och effektiv omvärldsanalys använder jag gärna den enkla 10K-modellen. Det kan vara en ingång till ett större omvärldsanalysarbete eller kanske när en ny kundrelation ska inledas.

Modellen handlar om att helt enkelt tillsammans flyga igenom de tio rubrikerna Kund, Konsumtion, Kontext, Känslor, Kultur, Kännetecken, Konkurrens, Köpprocess, Kontakt och Kommunikation för att kartlägga hur varumärkets eller bolagets nuläge och förutsättningar för förbättringar ser ut.

sense-and-respond.jpg

Sense and Respond

Den mest inspirerande boken jag läst och lyssnat på under 20-talet är nog Sense & Respond av Jeff Gothelf och Josh Seiden. I sig handlar det inte om en metod, utan snarare ett helt förhållningssätt till innovation och utvecklingsprojekt.

Deras övertygande argumentation går ut på att en stor del av dagens systemutveckling och stora projekt utgår från helt fel metoder med tanke på hur världen ser ut och fungerar idag. Boken är fylld av exempel som visar att förlegade industriprocesser, som inte förändrats nämnvärt sedan det rullande bandet såg världens ljus för 100 år sedan, fortfarande idag appliceras på stora IT-projekt.

Men de företag som anammat taktiken sense and respond har lyckats implementera en företagskultur som planerar för det okända, som konstant lär och utvecklas, som arbetar i kortare och snabbare cykler och som är organiserade för att samarbeta. Effekten av detta kulturskifte blir mer träffsäker och framför allt snabbare och mindre kostsam utveckling av nya tjänster och produkter.

 

Mina bästa post-its är digitala!

Idag är förutsättningarna att hålla workshops på distans nästan lika goda som att träffas fysiskt – och ibland till och med bättre. Det “enda” som krävs är ett bra samarbetsverktyg, lite mer planering och en erfaren, lyhörd men bestämd facilitator.

Här nedan kan du se en kort film om Miro som är mitt favoritverktyg. Kontakta gärna mig om du vill ha en mer ingående demonstration om varför jag säger ❤️ till Miro.

 
 
pexels-canva-studio-3194519.jpg

Digitaliseringens fyra perspektiv

Digital transformation står högt på agendan för de flesta privata och offentliga organisationer idag. Men ibland kan det vara svårt att angripa en så otroligt stor utmaning. Jag brukar därför tackla digitalisering utifrån de fyra perspektiven:

  • Inre digitalisering – våra interna system och plattformar

  • Yttre digitalisering – hur möter vi våra målgrupper?

  • Affärsmodeller – hur påverkar digitalisering vårt sätt att göra affärer?

  • Kultur – vad behöver vi göra för att få organisationen att driva digitalisering?

Digital transformation handlar om så mycket mer än att bara införa nya system och plattformar – det är en organisationsfilosofi som innebär att man kan behöva bryta upp gamla maktstrukturer.

En verkligt digital organisation är proaktiva istället för reaktiva, fokuserar på framtid istället för historik och uppmuntrar misslyckanden – istället för att försöka undvika dem.

what-you-need_7-1024x768.jpg

Lightning Decision Jam

Innovationsbyrån AJ & Smart är en av Europas ledande utövare av Google Design Sprint och har till och med utvecklat sin egen variant av metoden. (Jag föredrar dock originalet.)

Deras egna LDJ – Lightning Decision Jam – är en fantastisk metod som inkluderar vissa moment från designsprinten men som bara tar ett par timmar att genomföra. Under en LDJ jobbar teamet fokuserat med en mellanstor till stor affärsutmaning, exempelvis ”hur kan vi förbättra vår kundservice?”.

Till att börja med så identifierar teamet vad som fungerar bra och mindre bra idag. Problemen utformas till utmaningar enligt “how might we”-metoden som man sedan hjälps åt att brainstorma lösningar kring. De bästa lösningsförslagen prioriteras och landar till sist i en delegerad handlingsplan.

Snabbt, enkelt och otroligt effektivt!

Erbjudande! Testa ett Lightning Decision Jam med mig – du bestämmer priset. Om ni inte är nöjda betalar ni inte alls. Läs mer »